יום ראשון, 13 באוקטובר 2013

על בריאות, השראה ולחמניות ביתיות

קשה לי להחליט מה אני אוהבת יותר: לאכול לחם או להכין אותו.



את האחריות (שלא לומר האשמה) לאהבתי ללחם, אני מטילה על אמי היקרה, שלחם הוא אחת האהבות הגדולות שלה.
למרות זאת, אם לומר את האמת, כבר הרבה זמן לא קניתי לחם, שמחירו בחנויות תמיד גבוה מדיי.
באופן כללי אני לא אוכלת הרבה ממנו ומשתדלת להסתפק בפריכיות וקרקרים לסוגיהם.
אבל אם כבר, אז למה לא להתפנק עם לחם ביתי שהכנתי בעצמי?
אני מאוד אוהבת לאפות לחם על כל סוגיו: לחמניות, חלות, לחמים שונים, פוקצ'ות.
אמנם לא מדובר בהכנת מתוקים שהיא האהבה האמיתית שלי, אבל יש משהו מאוד מהנה בהכנת לחם ביתי "מאפס".
היתרון- אני יודעת בדיוק מה נכנס ללחם שלי. אני בוחרת הכל, החל מסוג הקמח ועד לתוספות השונות.
החסרון- קצת יותר מאמץ. בשבילי (וכנראה עבור כל חובבי האפייה) זה בכלל יתרון, ואני נהנית מהתהליך, ובעיקר מההתפחה. אני מסוגלת לעמוד מול התנור ולעקוב אחרי הלחם תופח לו לאט לאט.




מי שכבר מכיר את הבית והמשפחה שלי, יודע שאצלנו אוכלים מאוד בריא. כן כן, אתם בטח מגחכים שם מאחורי המסך וחושבים לעצמכם שכל המתוקים שלי מאוד לא בריאים, ואתם צודקים.
אבל באמת שמלבדם (ואולי במבה שעליה כולנו מטורפים) נכנסים הביתה בעיקר ירקות, פירות, קטניות ואגוזים על כל סוגיהם. התרגלנו לשגרת אכילה מאוד מאוזנת, כך שמדיי פעם מותר לנו להתפנק באיזו עוגה או עוגייה.
בחרתי לשתף אתכם במתכון מעולה שאני מכינה כבר קרוב לשנה, ומתאים גם לבתים בריאים כמו שלנו (בזכות הקמח המלא בעיקר) אבל גם לבתים אחרים, קצת פחות "אדוקים".
מדובר במתכון ללחמניות שמשלבות קמח מלא וקמח לבן, כך שהן מתקבלות אווריריות ועם זאת שומרות על צלם של בריאות. אני אוהבת להוסיף להן (מלבד האגוזים מהמתכון המקורי) גם צימוקים או חמוציות ולתבל במעט קינמון. מתקבלות לחמניות נפלאות, ביתיות ומפנקות, שתמיד מצליחות.
ניתן לעצב אותן בגדלים שונים וצורות שונות ולהשתמש בהן להכנת סנדוויצ'ים ללימודים/ לעבודה, או להגיש לצד ארוחה (ועכשיו בחורף גם לצד מרק ביתי ומפנק).




המתכון הוא של עוגיו.נט. אם אתם לא יודעים במי מדובר, תתרכזו טוב טוב בשורות הבאות.
עוגיו.נט (קישור כאן), שמאחוריו עומדת נטלי לוין המקסימה, הוא בלוג אפייה שמדורג אצלי במקום הראשון. המתכונים של נטלי תמיד מצליחים, הם מפורטים וברורים והמבחר בבלוג מרהיב. כבר סיפרתי לנטלי בעבר, ואני משתפת גם אתכם שהיא היוותה השראה גדולה עבורי: למדתי "ממנה"  הרבה ממה שאני יודעת היום, והצלחתי באמצעות הבלוג שלה להכין גם דברים שלא חשבתי שאצליח לעולם להכין ללא לימודים מקצועיים (למשל מקרונים מצוינים). נטלי הייתה (וממשיכה להיות עד היום) זמינה תמיד לענות על שאלותיי, דבר שאינו מובן מאליו.
אז, את הפוסט הזה אני מקדישה לעוגיו.נט, ומודה לה באופן אישי על כך שעודדה אותי, גם אם לא במודע, להמשיך ולעשות מה שאני אוהבת.
 



לחמניות קמח מלא עם אגוזים וחמוציות (10-12 לחמניות בינוניות)
(המתכון המקורי כאן)
לבצק:
280 גרם קמח מלא
220 גרם קמח לבן
12 גרם (כף גדושה) שמרים יבשים
200-250 מ"ל מים (אותם מוסיפים בהדרגה, ראו באופן ההכנה)
70 מ"ל שמן זית
2 כפות דבש
כפית שטוחה של מלח
כפית שטוחה של קינמון
תוספות:
1/2-3/4 כוס אגוזי מלך שבורים
2-3 כפות חמוציות מיובשות

*ביצה טרופה להברשה
*מעט שומשום/ מלח גס/ שיבולת שועל

אופן ההכנה:
1. מניחים בקערה גדולה (אפשר בקערת מיקסר עם וו לישה, אבל אני לשה ביד) את הקמח המלא, הלבן, השמרים, דבש ושמן זית. מוסיפים בהדרגה את המים ומתחילים ללוש/לעבד כ-7-8 דקות עד שנוצר בצק אחיד ומעט דביק. כאמור, את המים מוסיפים בהדרגה עד להגעה למרקם הנכון. לי תמיד מספיקים בדיוק 200 מ"ל.
2. מוסיפים את המלח, הקינמון, האגוזים והחמוציות ולשים/מעבדים עוד 3-5 דקות עד שנטמעים בבצק.
3. מניחים את הבצק להתפחה בטמפרטורת החדר עד להכפלת הנפח, כשעה-שעה וחצי (מומלץ לשמן מעט את הבצק כדי שלא יתייבש ולכסות במגבת/ ניילון נצמד).

הבצק לפני ואחרי ההתפחה
4. כשהצק תפח, מוציאים ממנו את האוויר באמצעות לישה קצרה ומתפיחים שוב להכפלת הנפח (אני מתפיחה שוב חצי שעה).
5. מוציאים את הבצק למשפטח מקומח, לשים שוב קלות להוצאת האוויר ומחלקים ל-10-12 חלקים. יוצרים מכל חלק כדור או קולעים לצורה רצויה (קשר, פרח, שמינייה ועוד).
6. מניחים את הלחמניות שיצרנו על תבנית מרופדת בנייר אפייה במרווחים, ומכסים להתפחה נוספת של כחצי שעה, להכפלת הנפח. בינתיים מחממים תנור ל-175 מעלות.
4. מברישים כל לחמנייה בביצה טרופה ומפזרים מעט שומשום/מלח גס/ שיבולת שועל.
5. אופים את הלחמניות 13-17 דקות, עד שהן משחימות מעט בתחתית.
6. מצננים בטמפרטורת החדר ומאחסנים בכלי סגור/ שקית אטומה אם מדובר בכמה שעות עד יום. מעבר לכך הן יאבדו את טריותן ומומלץ להקפיא ולהפשיר בעת הצורך.


הערות:
** ניתן לגוון בתוספות: אגוזים שונים, צימוקים, זיתים ועוד.
** ניתן להקפיא את הלחמניות עד חודש.
** כמות הלחמניות וזמן האפייה ישתנו בהתאם לגודל שתקרצו מהבצק. לי יוצאות לרוב 10-11 לחמניות כי אני אוהבת ליצור לחמניות גדולות שיתאימו למילוי כסנדביץ'.



4 תגובות:

  1. אני מקווה שכל מי שקורא את הבלוג מתלהב ומוקסם כמוני מהיכולות של הכותבת המדהימה שלו- הן בתחום הכתיבה והן בתחום האפייה (אגב, אני גם טעמתי במציאות והיא באמת מדהימה!). אז בעקבות הפוסט הנוכחי אני רק מחכה להפסקה קצרה מהלימודים כדי לרוץ לקנות מצרכים ולהכין לעצמי לחמניות בריאות וטעימות לימים הארוכים בלימודים! דבירוש, את מדהימה- המשיכי לתת לנו מתכונים מתוקים כמוך! נשיקות

    השבמחק
    תשובות
    1. תמרי, איזה כיף :) תודה על הפירגון והתמיכה.

      מחק
  2. הלחמניות נראות מעולה! תודה רבה רבה על הפרגון :)

    נטלי

    השבמחק